Otwarte wykłady z glottodydaktyki: dr Izabela Orchowska z UAM

Instytut Anglistyki i Amerykanistyki
zaprasza na wykłady

dr Izabeli Orchowskiej

Instytut Językoznawstwa Wydziału Neofilologii, UAM Poznań
na Wydziale Filologicznym UG
 
Poniedziałek 5 grudnia 2016
13:15-14:45 audytorium 0.21, budynek Neofilologii
Wykład gościnny dla studentów i nauczycieli Wydziału Filologicznego
Temat wykładu:
Kształcenie nauczycieli JO jako interdyscyplinarny przedmiot poznania naukowego w glottodydaktyce
 
Problematyka kształcenia nauczycieli JO może być traktowana jako praktyka kształcenia i/lub jako przedmiot poznania naukowego w glottodydaktyce. Mój wykład będzie poświęcony problematyce kształcenia nauczycieli JO jako interdyscyplinarnemu przedmiotowi poznania naukowego. Postaram się zdefiniować tę subdyscyplinę glottodydaktyki, jej zakresy tematyczne a także specyfikę teorii i modeli odniesienia, do których odnoszą się glottodydaktycy i ich osadzenie epistemologiczne – dyscyplinarne i interdyscyplinarne. Wykład chciałabym zakończyć podsumowaniem polskich badań glottodydaktycznych, dotyczących kształcenia nauczycieli JO i  zaprezentowaniem wynikających z nich wyzwań, jakie stoją dzisiaj przed przyszłymi nauczycielami JO w Polsce.
 
*****
15:00 – 16:30 sala wykładowa 362, budynek Neofilologii
Wykład gościnny (referat) adresowany do pracowników
naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych Wydziału Filologicznego
 
Tytuł wystąpienia:
O przyswajaniu wiedzy naukowej na temat nauczania/uczenia się języków obcych przez studentów różnojęzycznych. Refleksja nad praktyką kształcenia akademickiego w Instytucie Językoznawstwa UAM
Przedmiotem referatu będzie refleksja nad praktyką kształcenia akademickiego polskich studentów różnojęzycznych pod kątem przyswajania przez nich wiedzy naukowej na temat nauczania/uczenia się języków obcych w kontekście zajęć fakultatywnych z glottodydaktyki. Zaprezentuję koncepcję kształcenia realizowaną przeze mnie w Instytucie Językoznawstwa UAM na zajęciach fakultatywnych z glottodydaktyki. Zdefiniuję tę koncepcję, odnosząc się między innymi do dialogicznego podejścia w przyswajaniu wiedzy, do zjawiska różnojęzyczności w egzalingwalnym kontekście akademickim i do tzw. glottodydaktyki porównawczej. Następnie, w oparciu o jakościową analizę ustnego i pisanego dyskursu studentów uczestniczących w zajęciach, postaram się odpowiedzieć na pytanie, czy i w jaki sposób odnoszą się oni do wiedzy naukowej w swoich wypowiedziach dotyczących glottodydaktyki jako naukowej dziedziny badawczej oraz praktyki nauczania i uczenia się języków obcych. Poruszę również kwestię wpływu przyswajanej przez studentów wiedzy glottodydaktycznej na rozwój ich świadomości metakognitywnej i międzyjęzykowej.
 
Czwartek 8.12.2016.
13:15-14:45 audytorium 0.22, budynek Neofilologii
Wykład gościnny (referat)  adresowany do pracowników
naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych oraz studentów Wydziału Filologicznego
Tytuł wystąpienia:
O przejawach autonomii poznawczej polskich glottodydaktyków
w polskojęzycznym dyskursie metaglottodydaktycznym
 
Dyskurs metaglottodydaktyczny stanowi przestrzeń dyskursywną, w której i poprzez którą są konstruowane i transferowane w sposób eksplicytny ogólne koncepcje glottodydaktyki jako nauki, co nie zawsze ma miejsca w przypadku dyskursu dydaktycznego dotyczącego praktyki kształcenia językowego, jak i kształcenia nauczycieli JO. Można stwierdzić, że glottodydaktycy poprzez tego typu dyskurs metanaukowy nie tylko przyczyniają się do tworzenia tożsamości glottodydaktyki jako nauki, ale również aktywują swoją tożsamość jako naukowcy – członkowie glottodydaktycznej wspólnoty naukowej, w jej wymiarze epistemologicznym i ontologicznym, co z kolei jest warunkowane ich autonomią poznawczą. W moim referacie skoncentruję się na wyznacznikach tej autonomii polskich glottodydaktyków, takich jak ich wybory epistemologiczne i sposoby ich uzasadnienia w dyskursie, ilustrując to rezultatami jakościowej metaanalizy artykułów porównawczej trzech polskich naukowców, podejmujących kwestię definiowania glottodydaktyki jako nauki.
 
Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: wtorek, 29. Listopad 2016 - 07:53; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka Ostatnia zmiana: wtorek, 29. Listopad 2016 - 08:58; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka