Artykuł profesorów Jerzego Szyłaka i Sebastiana Jakuba Konefała w najwyżej punktowanym zagranicznym czasopiśmie „Coimcs Grid Journal”

z

Miło nam poinformować, że prof. dr hab. Jerzy Szyłak i dr hab. Sebastian Jakub Konefał, prof. UG, z Zakładu Filmu i Mediów Instytutu Badań nad Kulturą na Wydziale Filologicznym UG, opublikowali artykuł w najwyżej punktowanym na polskiej liście ministerialnej zagranicznym czasopiśmie „Coimcs Grid Journal” prezentującym badania historii i poetyki światowego komiksu (140 pkt). Artykuł zatytułowany  "Estetyka i wpływ kulturowy polskich zinów komiksowych lat 80. i 90. XX wieku na krajowy rynek komiksowy" poświęcony jest historii, sposobów tworzenia i dystrybucji oraz tematyki i estetyki polskich komiksów undergroundowych wydawanych w latach 90. XX wieku w zinach i czasopismach komiksowych i jest częścią szerszego projektu analizy rynku wydawniczego rodzimych opowieści obrazkowych po roku 1989.

Artykuł opublikowano w wolnym dostępie na stronie: https://www.comicsgrid.com/article/id/11532/   


"The Aesthetics and Cultural Influence of Polish Comic Zines from the 1980s and 1990s on the Domestic Comic Market".  Abstrakt:

W wyniku zawirowań gospodarczych i politycznych pod koniec lat 80. XX wieku polski rynek komiksowy w latach 90. został zdominowany przez zagranicznych wydawców (TM-Semic i Egmont), którzy koncentrowali się na amerykańskich seriach komiksowych i albumach frankofońskich. Ta sytuacja sprawiła, że młodym lokalnym twórcom komiksowym bardzo trudno było zadebiutować. Wydawane własnym sumptem ziny stały się zatem nie tylko miejscem nieokiełznanej twórczości, ale także odpowiednim medium dla nowego pokolenia artystów. Przez następną dekadę, ze względu na „estetykę kserokopii” i wpływy amerykańskiego komiksu undergroundowego, stały się one również narzędziem do testowania granic narracji wizualnej i tekstowej. Ponadto wydawnictwa tzw. trzeciego obiegu umożliwiły kolejnemu pokoleniu twórców odnalezienie swojej niszy na rynku narodowym a później niektórym artystom i artystkom także debiuty w obiegu transnarodowym. Obecnie rodzime punkowe i post-punkowe ziny komiksowe są fascynującymi dokumentami gwałtownych przemian kulturowych oraz rozwoju lokalnej estetyki i tematyki komiksowej, w przewrotny i twórczy sposób komentującej m.in. problemy młodzieży i transformowanego społeczeństwa lat 90.


As a result of the economic and political upheavals at the end of the 1980s, the Polish comic market in 1990s was dominated by foreign publishers (TM-Semic and Egmont), who concentrated on American comic series and Francophone albums. This situation made it very difficult for young local comic artists to make their debut. Underground zines became not only a place for their unbridled creativity, but also an appropriate medium for a new generation of artists who were fighting for freedom of expression before the abolition of censorship in April 1990. Over the next decade, due to the photocopy aesthetic and the influences of American comix, they also became a tool for testing the boundaries of visual and textual narration. In addition, the third circle press enabled the next generation of artists to find their niches on the market and steer Polish comic culture in a transnational direction. Polish punk and post-punk comic zines are fascinating documents of the rapid cultural change in Poland and the development of local comic aesthetics and subjects, pointing to the problems of youth and the transformed society of the 1990s in a subversive and creative way.

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: piątek, 10. Styczeń 2025 - 11:07; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka Ostatnia zmiana: piątek, 10. Styczeń 2025 - 13:29; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka