Cykl 5️ spotkań "Szkoła uczuć – seminarium ze zmysłów"
Od października 2019 r. zapraszamy wszystkich zainteresowanych poznawaniem siebie i otaczającego nas świata na cykl 5️ spotkań "Szkoła uczuć – seminarium ze zmysłów".
MIEJSCE: Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście ul. Nowe Ogrody 35 w Gdańsku, II piętro. WSTĘP WOLNY
SPOTKANIA - wszystkie o godz. 18:00:
7.10.2019 - Szkoła uczuć. Wprowadzenie do multisensoryczności. Gość: dr hab. Tomasz Swoboda, prof. UG
18.10.2019 - Thing studies albo rzeczowisko. Gościni: Kora Kowalska
15.11.2019 - Field recording. Słuchając Siebie jako Innego. Gościni: Izabela Dłużyk
29.11.2019 - Oczy skóry – architektura według Juhaniego Pallasmy, Gość: Jakub Knera
6.12.2019 - Sensorium i jego przyszłości. Gość: Antoni Michnik
Kurator i moderator spotkań: Filip Szałasek
"Szkoła uczuć – seminarium ze zmysłów" to cykl 5️ spotkań, których uczestnicy zapoznają się od strony teoretycznej i praktycznej z multisensorycznym modelem uczestnictwa w kulturze.
Na co dzień opieramy się zwłaszcza na przedstawieniach wizualnych, jednak ich dominacja nie jest oczywista i bywa coraz częściej podważana. W myśl niektórych teorii nasze poleganie na wzroku jest tylko jedną z wielu równorzędnych dróg. Seminarium „Szkoła uczuć” oferuje uczestnikom/-czkom zapoznanie się z najnowszymi nurtami humanistyki i aktywne eksperymentowanie z nimi podczas zmysłowego kontaktu z przedmiotami, dźwiękami, zapachami.
Spotkania są zarówno merytorycznym konwersatorium, jak i formą terapii, dzięki której do centrum uwagi przesuwają się zmysły „wycofane” czy też „wyparte” przez nadmiar bodźców wzrokowych. W toku seminarium powrócimy do modelu empirycznego, dowodząc tym samym, że wrażenia zmysłowe potrafią być równie, a czasem nawet bardziej pouczające, co „chłodny” wgląd intelektualny.
Organizator: Krytyka Polityczna - ŚWIETLICA W TRÓJMIEŚCIE
Partnerzy:
-- Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
-- Wydział Filologiczny, Uniwersytet Gdański
-- Glissando
-- Nowe idzie od morza
-- Miasto Gdańsk
Zadanie dofinansowane ze środków Miasta Gdańska.
Poniedziałek, 7 października 2019, godz. 18:00
"Szkoła uczuć. Wprowadzenie do multisensoryczności". Gość: dr hab. Tomasz Swoboda, prof. UG
Punktem wyjścia 1. spotkania będzie poezja Francisa Ponge’a, autora zwięzłych poematów prozą, z których każdy stanowi próbę ścisłego opisu jakiegoś przedmiotu. Interpretacja wiersza „Morela” przebiegać będzie równolegle z poznawaniem przez uczestników tytułowego owocu – powąchamy go, rozbierzemy na cząstki, a w końcu zjemy i przyjrzymy się pestce.
Piątek, 18 października 2019, godz. 18:00
"Thing studies albo rzeczowisko". Gościni: Kora Kowalska
Punktem wyjścia 2. spotkania będzie historia i znaczenie thing studies – studiów nad rzeczami – oraz fragmenty „Niewidzialnych miast” Italo Calvino. Na podstawie obrazowych analiz przedmiotów dokonywanych przez bohatera książki, Marco Polo, spróbujemy dotykiem rozpoznawać różne faktury, charakteryzować przedmioty na podstawie ich kształtu i materiału, z jakiego zostały zrobione, badać uszczerbki i skazy, a w konsekwencji – wyprowadzać znaczenia.
Wtorek, 15 listopada 2019, godz. 18:00
"Field recording. Słuchając Siebie jako Innego". Gościni: Izabela Dłużyk
Punktem wyjścia 3. seminarium będą nagrania codzienności sporządzone przez uczestników. Jak brzmią ich zawód, dom, rodzina, spacer? Podczas wspólnego odsłuchiwania nagrań poznamy różne wybory nagrywających osób i podłoże ich dźwiękowych fascynacji. Zbadamy też możliwości uprawiania antropologii codzienności, w której Innym będzie nasz sąsiad, rodzice, przechodzień, a także – może przede wszystkim – współuczestnik czy współuczestniczka seminarium.
Piątek, 29 listopada 2019, godz. 18:00
"Oczy skóry – architektura według Juhaniego Pallasmy". Gość: Jakub Knera
Punktem wyjścia 4. odcinka będzie esej „Oczy skóry” finlandzkiego architekta Juhaniego Pallasmy. W trakcie spotkania spróbujemy przez pryzmat zmysłów wytypować najciekawsze zakątki okolicy – które obiekty architektoniczne w Gdańsku oddziałują najsilniej na poszczególne receptory, jak i dlaczego? Co powinno zmienić się w naszym otoczeniu? Gdzie w Trójmieście szukać zmysłowych przygód?
Piątek, 6 grudnia 2019, godz. 18:00
"Sensorium i jego przyszłości". Gość: Antoni Michnik
Punktem wyjścia 5. spotkania (ostatniego) będzie artykuł Krzysztofa Marciniaka „O przyszłości słyszenia” oraz 2. odcinek drugiej serii serialu „Black Mirror” – „Playtest”. Podsumujemy zebrane doświadczenia i na ich podstawie spróbujemy wyobrazić sobie wersje przyszłości, w których kultura obraca się wokół innego zmysłu niż wzrok. Jak będzie wyglądał świat oparty na zapachu, dźwiękach, wrażeniach taktylnych?
BIOGRAMY:
dr hab. TOMASZ SWOBODA, prof. UG – eseista i tłumacz, autor książek „To jeszcze nie koniec?” (2009), „Historie oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot” (2010), „Histoires de l’œil” (2013) oraz „Powtórzenie i różnica. Szkice z krytyki przekładu” (2014); laureat nagrody „Literatury na Świecie” za przekład oraz Nagrody im. Andrzeja Siemka za Historie oka; tłumaczył na polski Baudelaire’a, Nervala, Bataille’a, Leirisa, Sartre’a, Barthes’a, Caillois, Starobinskiego, Didi-Hubermana i Le Corbusiera, a także serię komiksową Ariol. Prodziekan ds. Nauki na Wydziale Filologicznym Uniwersytet Gdański.
KORA KOWALSKA – antropolożka kultury, wykładowczyni, autorka projektów kulturowych i artystycznych, kolekcjonerka. Analizuje relacje rzeczy i ludzi, łącząc doświadczenie praktyczne archeologii z teoriami nowej humanistyki. Prowadziła autorskie zajęcia o kolekcjach, śmieciach i sztuce w muzeach na Uniwersytecie Gdańskim oraz Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obecnie wykłada na Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych - Wydział Zamiejscowy w na kierunku grafika. Współpracowała z licznymi instytucjami kultury, współtworząc instalacje artystyczne, organizując warsztaty, opracowując wystawy i kolekcje muzealne.
IZABELA DŁUŻYK – anglistka, rusycystka, autorka nagrań przyrody. W 2015 roku nawiązała współpracę z australijskim Listening Earth, które do tej pory wydało jej trzy albumy. W 2016 nakładem krajowego Solitonu ukazały się płyty „Echa krainy żubra” i „Echa krainy łosia”. Słowacki label LOM opublikował jej “Soundscapes of Summer” i “Soundscapes of Spring”. Niedawno wróciła z Peru, gdzie dokumentowała pejzaż dźwiękowy Amazonii. Od urodzenia jest osobą niewidomą. Jak sama przyznaje, może właśnie to wykształciło u niej szczególną wrażliwość na dźwięk.
JAKUB KNERA – dziennikarz, kurator, socjolog. Autor strony Nowe idzie od morza poświęconej muzyce. Współpracuje z „Polityką”, „Szumem” i Radiowym Centrum Kultury Ludowej. Współtworzy Fundację Palma, z którą organizuje m.in. Noc Wrzeszcza oraz projekt Zatoka – autorskie pamiątki. Kurator festiwalu Jazz Jantar, współtwórca prezentacji Gdańska „Znajomi znad morza” w ramach ESK Wrocław 2016 oraz raportów przy Gdańskim Obserwatorium Kultury. W 2015 nominowany do tytułu Kulturysta Roku.
ANTONI MICHNIK – historyk kultury, performer. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC oraz Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności przy IKP UW. Współpracownik Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego. Od jesieni 2013 w redakcji magazynu „Glissando”. Publikował m.in. w „Kontekstach“, „Kulturze Popularnej”, „Kulturze Współczesnej”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Zeszytach Literackich”. Współredaktor książek „Fluxus w trzech aktach. Narracje - estetyki - geografie Grupy ETC” (2014) oraz „Poza Rejestrem. Rozmowy o muzyce i prawie autorskim” (2015). Solo oraz z Grupą ETC występował na licznych festiwalach i przeglądach sztuki i muzyki współczesnej, interpretując neoawangardowe kompozycje muzyczne. Specjalizuje się w wykładach performatywnych. Jego praca konceptualna „Obrączka” znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK.
FILIP SZAŁASEK – literaturoznawca, krytyk muzyczny. Publikował między innymi w „Opcjach”, „Kulturze Popularnej”, „Glissando”, „Studiach Kulturoznawczych”, „Blizie”, „Fragile” i dla Instytutu Pejzażu Dźwiękowego. Współpracuje z „Schulz/Forum” i „Czasem Kultury”. Od 2007 roku prowadzi bloga Fight!Suzan poświęconego płytom oraz publicystyce muzycznej. Autor książek „Jak pisać o muzyce. O wolnym słuchaniu” (2015) i „Nagrania terenowe” (2018).
Opracowanie graficzne: Justyna Mazur