"Krypta" - happeningowa adaptacja ostatniej wydanej za życia monografii prof. Zbigniewa Majchrowskiego
Gdańsk Miasto Literatury zaprasza na wydarzenie 𝗭𝗯𝗶𝗴𝗻𝗶𝗲𝘄𝗮 𝗠𝗮𝗷𝗰𝗵𝗿𝗼𝘄𝘀𝗸𝗶𝗲𝗴𝗼 „𝗞𝗿𝘆𝗽𝘁𝗮”. 𝗦𝗰𝗲𝗻𝘆 𝗸𝗿𝘆𝘁𝘆𝗰𝘇𝗻𝗲 𝘁𝗮𝗸, 𝗷𝗮𝗸 𝗯𝘆ł𝘆 𝗴𝗿𝗮𝗻𝗲 𝘄 𝗸𝗮𝗺𝗶𝗲𝗻𝗶𝗰𝘆 𝗴𝗱𝗮𝗻́𝘀𝗸𝗶𝗲𝗷. Happeningowa adaptacja ostatniej wydanej za życia monografii profesora Zbigniewa Majchrowskiego, wybitnego gdańskiego badacza kultury, literatury i teatru. Spotkanie performatywne odbędzie się 𝗱𝗻𝗶𝗮 𝟭𝟴 𝗺𝗮𝗷𝗮 𝟮𝟬𝟮𝟰, ul. Długa 35.
Wydarzenie wokół myśli krytycznej teatralnego życia arcydramatu autorstwa znanego wszem i wobec wieszcza. Zapraszamy wszystkich galerników wrażliwości, którzy chcą wspólnie odwiedzić kryptę pełną duchów romantyzmu, umarłych symboli, ikonicznych spektakli, gnijących mitów, kaszy, wódki, szarlotki i jajek na twardo.
Goście wydarzenia będą mogli stać się „wyemancypowanym widzem” i podjąć się działań zaplanowanych w ramach happeningu. Na każdego chętnego czeka instrukcja – wystarczy napisać wiadomość na adres kontakt@miastoliteratury.com najpóźniej do piątku 17.05 do godziny 17.00.
Goście wydarzenia będą mogli stać się „wyemancypowanym widzem” i podjąć się działań zaplanowanych w ramach happeningu. Na każdego chętnego czeka instrukcja – wystarczy napisać wiadomość na adres kontakt@miastoliteratury.com najpóźniej do piątku 17.05 do godziny 17.00.
Serdecznie prosimy o ubranie się na czarno!
- 𝟭𝟴.𝟬𝟱 | 𝟭𝟳:𝟬𝟬 | 𝗗ł𝘂𝗴𝗮 𝟯𝟱 | 𝘄𝘀𝘁𝗲̨𝗽 𝘄𝗼𝗹𝗻𝘆
- Twórcy: Katarzyna Dudzic-Grabińska, Jerzy Basiura, Paweł Bernadowski
- Czytane fragmenty pochodzą z książki prof. Zbiegniewa Majchrowskiego "Krypta Gustawa", laureata III edycji Konkursu Wydawniczego Instytutu Teatralnego, wydanej przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, finansowanej ze środków MKiDN.
- Wydarzenie organizowane przez Gdańsk Miasto Literatury (Biuro projektu: Długa 35, 80-827 Gdańsk)
𝗞𝗮𝘁𝗮𝗿𝘇𝘆𝗻𝗮 𝗗𝘂𝗱𝘇𝗶𝗰-𝗚𝗿𝗮𝗯𝗶𝗻́𝘀𝗸𝗮 – absolwentka Filologii Słowiańskiej oraz Reżyserii Teatru Lalek. Ukończyła kurs reżyserii radiowej w Szkole Wajdy w Warszawie. Przełożyła m.in. z czeskiego kilka książek Jaroslava Rudiša czy ze słowackiego nominowaną do nagrody Angelus powieść reportażową Kataríny Kucbelovej „Czepiec”.
Współpracuje z festiwalami teatralnymi i literackimi w Polsce i w Słowacji. Pierwsze kroki w teatrze stawiała jako asystent reżyserii Michała Zadary i Agaty Dudy-Gracz, z którą współpracuje do dziś jako producent. Jako reżyserka i dramaturżka pracowała m.in. w Instytucie Teatralnym w Bratysławie (debiut), Teatrze Polskim w Podziemiu, Teatrze Lalki i Aktora w Opolu, Wrocławskim Teatrze Współczesnym i Teatrze Polskiego Radia.
Jej spektakle były prezentowane na festiwalach w Krakowie, Słupsku, Jeleniej Górze, Spišskiej Novej Vsi czy Kalkucie. Inscenizowała teksty m.in. Agnieszki Wolny-Hamkało, Magdaleny Drab, Beniamina Bukowskiego, Adama Mickiewicza i Jana Kochanowskiego. Chętnie adaptuje swoje przekłady, zdarza jej się pisać.
Współpracuje z festiwalami teatralnymi i literackimi w Polsce i w Słowacji. Pierwsze kroki w teatrze stawiała jako asystent reżyserii Michała Zadary i Agaty Dudy-Gracz, z którą współpracuje do dziś jako producent. Jako reżyserka i dramaturżka pracowała m.in. w Instytucie Teatralnym w Bratysławie (debiut), Teatrze Polskim w Podziemiu, Teatrze Lalki i Aktora w Opolu, Wrocławskim Teatrze Współczesnym i Teatrze Polskiego Radia.
Jej spektakle były prezentowane na festiwalach w Krakowie, Słupsku, Jeleniej Górze, Spišskiej Novej Vsi czy Kalkucie. Inscenizowała teksty m.in. Agnieszki Wolny-Hamkało, Magdaleny Drab, Beniamina Bukowskiego, Adama Mickiewicza i Jana Kochanowskiego. Chętnie adaptuje swoje przekłady, zdarza jej się pisać.
𝗝𝗲𝗿𝘇𝘆 𝗕𝗮𝘀𝗶𝘂𝗿𝗮 – scenograf i kostiumograf, ukończył Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Scenografię na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
Debiutował w 2019 r. scenografią do festiwalu Mikstury Kultury, na scenie AST w Krakowie. Kolejne projekty obejmują scenografie i kostiumy do spektakli Szymona Komarnickiego „Superbohaterowie” i polsko-niemieckiej produkcji operowej „Giove in Argo”(Szczawno, Drezno, Goerlitz). Współpracował z AM w Katowicach przy spektaklach: „Awantura w Chioggi” i „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie”. W 2021 r. zaprojektował scenografię i kostiumy do spektaklu Tadeusza Łomnickiego „Stan Stabilny” w Teatrze Bez Rzędów.
W 2023 jego kostiumy i scenografie można było zobaczyć w spektaklach „Meat Girls” i „Zamek Wampirów” Piotra Sędkowskiego, oraz Katarzyny Dudzic-Grabińskiej „Jodłowa Dolina” w Teatrze Śląskim i „Podbrzusze” w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (Scena FRESH).
W 2024 roku wspólnie z Agatą Dudą-Gracz stworzył kostiumy do spektaklu „Proszę Państwa, Wyspiański umiera” w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Debiutował w 2019 r. scenografią do festiwalu Mikstury Kultury, na scenie AST w Krakowie. Kolejne projekty obejmują scenografie i kostiumy do spektakli Szymona Komarnickiego „Superbohaterowie” i polsko-niemieckiej produkcji operowej „Giove in Argo”(Szczawno, Drezno, Goerlitz). Współpracował z AM w Katowicach przy spektaklach: „Awantura w Chioggi” i „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie”. W 2021 r. zaprojektował scenografię i kostiumy do spektaklu Tadeusza Łomnickiego „Stan Stabilny” w Teatrze Bez Rzędów.
W 2023 jego kostiumy i scenografie można było zobaczyć w spektaklach „Meat Girls” i „Zamek Wampirów” Piotra Sędkowskiego, oraz Katarzyny Dudzic-Grabińskiej „Jodłowa Dolina” w Teatrze Śląskim i „Podbrzusze” w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (Scena FRESH).
W 2024 roku wspólnie z Agatą Dudą-Gracz stworzył kostiumy do spektaklu „Proszę Państwa, Wyspiański umiera” w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
𝗣𝗮𝘄𝗲ł 𝗕𝗲𝗿𝗻𝗮𝗱𝗼𝘄𝘀𝗸𝗶 – aktor, twórca autorskich projektów teatralnych w Polsce i za granicą. Absolwent wrocławskiej Akademii Sztuk Teatralnych, studiował także aktorstwo w madryckiej Real Escuela Superior de Arte Dramático. Współpracował gościnnie m. in. z warszawskim Teatrem Warsawy, Sceną Polską w Cieszynie, Teatrem Capitol w Warszawie, Instytutem im. J. Grotowskiego we Wrocławiu, Teatrem im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie oraz Teatrem Nowym w Zabrzu, gdzie zagrał postać Liama w spektaklu “Źli Żydzi” w reżyserii M. Sławińskiego. Za tę rolę zdobył główną nagrodę aktorską podczas XIX Festiwalu Dramaturgii Współczesnej “Rzeczywistość Przedstawiona”. Stypendysta i laureat zagranicznych programów rezydencji artystycznych, m. in. w Czechach i Niemczech.