Sukcesy profesorów z Wydziału Filologicznego. Mamy aż 6 laureatów konkursu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki i ponad dwa miliony złotych na badania!

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ogłosiło wyniki konkursów Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki modułów Rozwój i Umiędzynarodowienie. Wśród laureatów konkursu z Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego znalazło się aż sześć profesorek i jeden profesor: 5 osób z Instytutu Filologii Polskiej i jedna z Instytutu Filologii Wschodniosłowiańskiej. Jest nią prof. UG, dr hab. Monika Rzeczycka, która otrzymała ponad milion złotych na badania nad Kulturą polską wobec zachodniej filozofii ezoterycznej w latach 1890-1939.

Łączna suma dofinansowania naszych projektów naukowych to aż 2 miliony 289 tysięcy 512 zł:

L.p.     Imię i nazwisko Wydział Tytuł projektu Kwota dofinansowania
NPRH - moduł Rozwój 2a
1.     prof UG, dr hab. Aleksandra Elżbieta Ubertowska Wydział Filologiczny Ekopoetyki historycznych katastrof i konfliktów w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Perspektywa porównawcza. 256 205 zł
Celem projektu jest stworzenie teoretycznych i pragmatycznych podstaw dla poetyki, rekonstruującej 'ekologiczne' reprezentacje historycznych katastrof i konfliktów w literaturze i sztuce polskiej XX i XXI wieku.
2.     prof. hab. Grażyna Bożena Tomaszewska Wydział Filologiczny Ponowoczesna dydaktyka polonistyczna. Teoria i praktyka. 470 725 zł
Nadrzędnym celem projektu jest próba stworzenia propozycji dydaktyki literatury z uwzględnieniem ponowoczesnych teorii w zetknięciu z doświadczeniem lekturowym w szkole, która wiąże się z:
  • namysłem nad językami dydaktyki polonistycznej, próbą dookreślenia jej statusu, nakreśleniem jej pozycji w przestrzeni polonistyki, ponowoczesnej humanistyki;
  • opracowaniem koncepcji wykorzystywania w szkolnej rzeczywistości współczesnej wiedzy literaturoznawczej w zakresie interpretacji tekstów literackich oraz innych tekstów kultury;
  • stworzeniem propozycji narzędzi interpretacyjnych, umożliwiających poszerzenie przestrzeni uczniowskiej wrażliwości i wielości dyskursu; (z uwzględnieniem nowych form edukacyjnych, m.in. e-learningu)
  • sprawdzeniem, na ile wykorzystanie specyfiki połączenia wiedzy literaturoznawczej z praktyką szkolną aktywizuje uczniowską wyobraźnię, emocje oraz intelekt i w jakim stopniu to zaktywizowanie rzeczywiście pogłębia uczniowskie doświadczenie lektury.

 

L.p. Imię i nazwisko Wydział Tytuł projektu Kwota dofinansowania
NPRH - moduł Rozwój 2b
1. prof. UG, dr hab. Monika Ludmiła Rzeczycka Wydział Filologiczny Kultura polska wobec zachodniej filozofii ezoterycznej w latach 1890-1939. 1 122 365 zł
Celem projektu jest rozwój badań akademickich nad zachodnią tradycją ezoteryczną i jej wpływem na kulturę polską.
W ramach realizacji projektu przewidziano międzynarodowe interdyscyplinarne badania kompleksu zjawisk związanych z działalnością formacji inicjacyjnych (teozoficznych, antropozoficznych, masońskich i paramasońskich oraz innych stowarzyszeń ezoterycznych) na ziemiach polskich w latach 1890-1939. Jest to bowiem fenomen kulturowy zbadany dotychczas w niewielkim stopniu.
Zespół badawczy to osiemnastu uczonych z ośrodków akademickich w Polsce i zagranicą, a także eksperci, którzy będą wspierać badania szczegółowe. Długoletnie doświadczenie badawcze związane z ezoteryzmem zachodnim i rosyjskim zdobyte w Laboratorium Niedogmatycznej Duchowości (pracowni działającej przy Wydziale Filologicznym UG) pozwoliło uczestnikom projektu wystąpić do NPRH o sfinansowanie badań dotyczących kultury polskiej.  
Przewidujemy pracę w sześciu sekcjach-zespołach badawczych:
  1. Polska teozofia
  2. Polska antropozofia
  3. Polscy spirytyści
  4. Masoneria ezoteryczna i ezoteryczne formacje paramasońskie na ziemiach polskich
  5. Inne formacje ezoteryczne na ziemiach polskich. Polscy ezoterycy poza
    ugrupowaniami
  6. Adwersarze, polemiści i sympatycy. Ezoteryzm polski w debacie społecznej i politycznej
Projekt zakłada dwa porządki działań. Pierwszy ma charakter badań faktograficznych, w ramach których panujemy ustalenie, jakie archiwalia dokumentujące to zjawisko na ziemiach polskich ocalały oraz dotarcie do tych dokumentów (lub przynajmniej ich części) w celu zdigitalizowania i naukowego opracowania. Zamierzamy także odpowiedzieć na pytanie, jakie polskie grupy ezoteryczne działały na początku XX w., jaki był ich skład, specyfika, źródła inspiracji, a także wstępne wykreślić "mapę" tego terytorium, tak by w przyszłości można było ją uzupełniać i korygować. Ważnym celem badań jest również ustalenie w jakim stopniu w ten ruch były zaangażowane polskie elity artystyczne i intelektualne na początku XX wieku, bowiem badania dotyczące dwudziestowiecznego ezoteryzmu w Europie i Rosji wskazują na obecność wielu polskich twórców w formacjach tego typu. Dla zrozumienia specyfiki badanego zjawiska niezbędne jest także odtworzenie sieci wzajemnych powiązań tych elit, również ponad granicami państw i uwarunkowaniami politycznymi. Kwestia, która spaja powyższe wątki to badania pozwalające określić wpływ członków grup inicjacyjnych oraz wyznawanych przez nich światopoglądów na polską kulturę, sztukę i życie społeczne w przedwojennej Polsce. Drugi nurt badań zmierza do wyłonienia nowej transdyscypliny humanistycznej w badaniach polskich, tak jak miało to miejsce na Zachodzie.
2. prof. UG, dr hab. Wojciech Rafał Owczarski Wydział Filologiczny Sny więźniów obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. 397 500 zł

 

L.p. Imię i nazwisko Wydział Tytuł projektu Kwota dofinansowania
NPRH - moduł Umiędzynarodowienie 3a
1. prof. dr hab. Małgorzata Książek - Czermińska Wydział Filologiczny Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie. 42 717 zł
Celem jest przygotowanie przekładu na język angielski i wydanie przez Wydawnictwo Naukowe Peter Lang we Frankfurcie nad Menem książki Małgorzaty Czermińskiej "Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie". Książka, opublikowana w serii "Horyzonty Nowoczesności" (Kraków 2000, wyd. Universitas) ma charakter monografii przedstawiającej całościową koncepcję teoretyczną literatury dokumentu osobistego w ujęciu ponadgatunkowym, dzięki nadrzędnej kategorii postawy autobiograficznej, występującej w trzech odmianach, wymienionych w tytule. Oprócz koncepcji teoretycznej książka zawiera rozdziały interpretacyjne, ukazujące różne warianty realizowania trzech postaw autobiograficznych.
Tłumaczka: prof. UG, dr hab. Jean Ward.

Naszym znakomitym Profesorkom i Profesorowi serdecznie gratulujemy sukcesu!

Źródło: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

 

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: piątek, 12. luty 2016 - 09:25; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka Ostatnia zmiana: poniedziałek, 7. Marzec 2016 - 10:39; osoba wprowadzająca: Anna Malcer-Zakrzacka