Inauguracja roku akademickiego 2024/25 na Wydziale Filologicznym - relacja z uroczystości
Inauguracja roku akademickiego 2024/2025 Wydziałów Filologicznego i Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego, połączona z immatrykulacją studentów I roku, odbyła się 3 października 2024 roku o godz. 13.00 w Sali Teatralnej im. Jerzego Limona na Wydziale Filologicznym: - Połączone inauguracje to doskonały pomysł, który nie tylko sprawdza się pod względem praktycznym, ale jest też przykładem właściwego pojmowania wspólnoty uniwersyteckiej, w której nie tylko dzielimy się doświadczeniami, ale też wspólnie świętujemy - mówił Rektor UG, prof. dr hab. Piotr Stepnowski.
Podczas uroczystości Rektor podsumował sukcesy Wydziałów Filologicznego i Historycznego w minionym roku akademickim, podkreślając, że nowe kierunki na obu wydziałach, takie jak: Sztuka kreatywnego pisania, Japonistyka czy Projektowanie gier historycznych, które okazały się rekrutacyjnymi hitami, cieszącymi się ogromną popularnością wśród kandydatów na studia.
Inauguracja roku akademickiego 2024/25 Wydziałów Filologicznego i Historycznego połączona była z immatrykulacją, symbolicznym włączeniem studentów I roku do społeczności akademickiej Uniwersytetu Gdańskiego:
- Wspólnota akademicka jest jak rodzina - zwróciła się do zebranych Dziekan Wydziału Filologicznego, dr hab. Małgorzata Jarmułowicz, prof. UG. - Jesteśmy tu, by jak co roku uzmysłowić sobie, że na tę zbiorową tożsamość składa się indywidualna i niepowtarzalna wartość każdego z nas. Drodzy pierwszacy, serdecznie gratuluję Wam uzyskanych indeksów i witam w naszej wydziałowej rodzinie. To powód do dumy, ale też zobowiązanie.
Dziekan naszego Wydziału Małgorzata Jarmułowicz podsumowała miniony rok akademicki i przypomniała, że jesteśmy Wydziałem cieszącym się wśród kandydatów na studia największym powodzeniem: sześć na dziesięć najpopularniejszych kierunków studiów na UG prowadzonych jest właśnie na Wydziale Filologicznym. Zwróciła także uwagę na awans wydziałowych czasopism naukowych w punktacji ministerialnej oraz przypomniała niedawną uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Gdańskiego noblistce Oldze Tokarczuk. Zebrani uczcili również minutą ciszy pamięć wybitnych uczonych i artystów, których Wydział Filologiczny stracił w minionym roku m.in. profesorów Józefa Bachórza, Zbigniewa Majchrowskiego, Ewę Nawrocką oraz pisarza, absolwenta i wykładowcę Pawła Huellego.
Uroczystość stała się okazją do wręczenia dyplomów habilitacyjnych dr hab. Tatianie Kananowicz z Instytutu Rusycystyki i Studiów Wschodnich na Wydziale Filologicznym i dr hab. Monice Milewskiej z Wydziału Historycznego.
Następnie Rektor Uniwersytetu Gdańskiego przystąpił do promowania doktorów. Z Wydziału Filologicznego dyplomy doktorskie odebrało 19 doktorów, którzy w minionym roku akademickim obronili rozprawy doktorskie z dyscyplin literaturoznawstwo, językoznawstwo, nauki o sztuce oraz nauki o kulturze i religii.
Kolejnym punktem programu było wręczenie nagród Rektora Uniwersytetu Gdańskiego za osiągnięcia naukowe w 2023, organizacyjne oraz pracę na rzecz rozwoju Wydziału Filologicznego. Poniżej przedstawiamy listę nagrodzonych:
Na zakończenie inauguracji prof. Piotr Stepnowski uroczyście przekazał Katedrę im. Marii Janion wybitnej mediewistce prof. Emilii Jamroziak z Uniwersytetu w Leeds w Wielkiej Brytanii: - Średniowiecze to powrót do źródeł, bo właśnie wtedy powstawały pierwsze uniwersytety - powiedział Rektor UG prof. dr hab. Piotr Stepnowski wręczając Pani Profesor powołanie na Katedrę, goszczącą w tym roku na Wydziale Historycznym.
Prof. Emilia Jamroziak wygłosiła wykład inauguracyjny, w którym opowiedziała o rozumieniu przeszłości w kulturze średniowiecznej, średniowiecznych koncepcjach czasu, a także o tworzeniu narracji historycznych i różnych sposobach „opowiadania historii”:
- Narracja historyczna ma moc tworzenia tożsamości miejsc i wspólnot. Interpretacja historii jest nie tylko procesem intelektualnym, ale ma również wartość emocjonalną, a instrumentalizacja historii bywa narzędziem władzy.
Pani Profesor ma w planach przeprowadzenie warsztatów i konkursu na podcast historyczny, ponieważ jest to forma popularyzacji wiedzy o rosnącej popularności i ogromnym potencjale, a jego uprawianie wymaga konkretnych umiejętności, które profesor chciałaby przekazać studentom.