XXXV rocznica Lyońskiego Koła Wagnerowskiego
Lyońskie Koło Wagnerowskie (Cercle Richard Wagner – Lyon), stowarzyszone w Richard Wagner Verband International, powstało w 1982 roku. Jego założycielami i wieloletnimi prezesami byli państwo Chantal i Henri Perrier. Od 1 stycznia 2015 roku funkcję prezesa CRW-Lyon pełni dr Pascal Bouteldja, doktor nauk medycznych, a zarazem wybitny znawca życia i twórczości Wagnera, współautor słynnej Bibliographie wagnérienne française – Bibliographie critique de la littérature consacrée à Richard Wagner, son œuvre et au wagnérisme, écrite ou traduite en français (drugim autorem jest Jacques Barioz), a także, będącej wynikiem koniunkcji jego wagnerowskiej pasji i medycznej profesji, monografii pt. Un patient nommé Wagner
W dniach 24-26 marca 2017 roku w Lyonie odbyły się uroczyste obchody 35 rocznicy CRW-Lyon, w których wzięli udział prezesi i inni przedstawiciele Kół Wagnerowskich z całej Francji, krajów frankofońskich, a także liczna grupa członków zaprzyjaźnionego z CRW-Lyon Richard Wagner Verband Leipzig z jego prezesem Thomasem Krakowem na czele.
W tym doborowym towarzystwie znalazł się również na zaproszenie prezesa dra Pascala Bouteldja honorowy członek Cercle Richard Wagner-Lyon prof. dr hab. Michał Piotr Mrozowicki, dla którego była to znakomita okazja do promowania swojego cyklu poświęconego recepcji Ryszarda Wagnera we Francji.
Swój pobyt w Lyonie, 24 marca 2017 roku, prof. Mrozowicki rozpoczął od wizyty – w towarzystwie Prezesa CRWL, dra Pascala Bouteldja – w siedzibie swojego lyońskiego wydawcy, Editions Symétrie.
Podziękował serdecznie za harmonijną współpracę pani Clotilde Savant-Ros,
redaktorce drugiej, dwutomowej części cyklu o recepcji Wagnera we Francji i rozpoczął rozmowy o możliwej i wielce pożądanej publikacji w Lyonie części trzeciej, której ukończenie gdański romanista przewiduje na rok 2019 albo 2020.
Z Wydawnictwa Symétrie Prezes Bouteldja i prof. Mrozowicki udali się do księgarni muzycznej Musicalame. Co prawda druga część cyklu gdańskiego romanisty znalazła się w tej prestiżowej lyońskiej księgarni na najniższej półce, ale to jedynie dlatego, że jej przedmiotem jest Ryszard Wagner a nie na przykład Tomaso Albinoni...
W godzinach popołudniowo-wieczornych w siedzibie mera Lyonu, w ratuszu miejskim (Hôtel de Ville)
położonym nota bene naprzeciwko Opery Lyońskiej
wszyscy uczestnicy wagnerowskiego święta zostali przyjęci przez panią Myriam Picot, pełniącą w lyońskiej metropolii funkcję vice-prezydenta ds kulturalnych, a jednocześnie będącą merem VII Dzielnicy.
Wśród piątkowych gości pani Myriam Picot dość niespodziewanie znalazł się bardzo zapracowany w Lyonie w marcu i kwietniu 2017 roku mistrz Hartmut Haenchen, uczeń m.in. Pierre’a Bouleza i Herberta von Karajana, jeden z najwybitniejszych dyrygentów niemieckich, który nazajutrz poprowadził lyońskiego Tristana, a dzień później lyońską Elektrę. Prof. Mrozowicki korzystając z wyjątkowej okazji, jaka nadarzyła się w Ratuszu, uścisnął dłoń Mistrza i utrwalił go na pamiątkowym zdjęciu, które nieoczekiwanie pokazuje też odbicie w lustrze szczęśliwego fotografa.
W sobotę 25 marca 2017 roku prof. Michał Piotr Mrozowicki uczestniczył w dwóch wydarzeniach artystycznych największej rangi. Pierwszym z nich był popołudniowy recital w Amfiteatrze Opery Lyońskiej współwłaścicielki Editions Symétrie, a jednocześnie znakomitej śpiewaczki operowej Hjördis Thébault oraz japońskiego pianisty Nobuyoshi Shimy (program recitalu złożony był z dzieł Ryszarda Straussa i Ryszarda Wagnera). Koncert połączony był z wykładem czołowego francuskiego muzykologa i krytyka muzycznego Christiana Merlin na temat Wagner et la mélodie infinie.
O godzinie 18.30 w Operze Lyońskiej rozbrzmiały pierwsze takty Preludium do dramatu muzycznego Tristan i Izolda Ryszarda Wagnera. Kolejne przeszło cztery godziny dostarczyły widowni niezapomnianych wrażeń. Nawet zdaniem państwa Perrier, bardzo surowych w swych osądach, wykonanie wagnerowskiego arcydzieła 25 marca 2017 roku było perfekcyjne, a niektórzy soliści śpiewali w tę sobotę znacznie lepiej niż na wcześniejszej o kilka dni premierze. Warto zaznaczyć, że lyońska inscenizacja Tristana i Izoldy była wiernym przeniesieniem z Teatru na Zielonym Wzgórzu tego dzieła wyreżyserowanego w Bayreuth w 1993 roku przez Heinera Müllera. Lyońskie zapożyczenie legendarnej bayreuckiej inscenizacji wynikało z koncepcji marcowo-kwietniowego festiwalu zatytułowanego Mémoires. O ile w Bayreuth w 1993 roku i w powtórzeniach w latach 1995, 1996, 1997 i 1999 tytułowe role śpiewali Siegfried Jerusalem i Waltraud Meier, w Lyonie partie te wykonali niemiecki tenor Daniel Kirch, debiutujący w roli Tristana i Dunka Ann Petersen, która wcześniej Izoldę śpiewała w Aarhus i w Atenach, a także w wersji koncertowej w Monte Carlo i której repertuar obejmuje niemal wyłącznie partie wagnerowskie i – rzadziej - straussowskie.
W niedzielę 26 marca 2017 roku w ramach obchodów 35 rocznicy CRWL, członkowie lyońskiego koła i zaproszeni goście, w tym prof. Mrozowicki
uczestniczyli w popołudniowym spektaklu Elektry Ryszarda Straussa w Operze Lyońskiej pod kierownictwem muzycznym Hartmuta Haenchena. Dla prof. Mrozowickiego, który znał dotąd ten utwór jedynie z nagrań płytowych w wersji audio i DVD, było to wielkie przeżycie, zwłaszcza że wśród wykonawców były wielkie operowe gwiazdy : Lioba Braun, Elena Pankratowa i Christof Fischesser. Lyońska inscenizacja Elektry, zgodnie z tematem festiwalu Mémoires, była wiernym przeniesieniem Elektry z Opery Drezdeńskiej z roku 1986 wyreżyserowanej przez Ruth Berghaus. W drezdeńskiej (i lyońskiej) Elektrze na scenie umieszczona została orkiestra, a soliści wykonywali swe aktorsko-wokalne zadania, powierzone im przez Hugo von Hofmannstahla i Richarda Straussa, na wysokiej instalacji unoszącej się w tyle sceny za i nad orkiestrą. Spektakl entuzjastycznie został przyjęty przez publiczność. Doceniła ona kunszt Hartmuta Haenchena, który brawurowo poprowadził orkiestrę Opery w Lyonie i wybitnych solistów biorących udział w przedstawieniu.
Ostatnim punktem programu wagnerowskiego święta w Lyonie była Gala w hotelu Sofitel, podczas której prof. Michał Piotr Mrozowicki, członek honorowy CRWL, był jednym z kilkorga mówców.
Podczas wieńczącej lyońskie uroczystości Gali w hotelu Sofitel przedmiotem rozmów prof. Mrozowickiego z panią Hjördis Thébault, współwłaścicielką wydawnictwa muzycznego Symétrie był między innymi projekt opublikowania w Lyonie za dwa-trzy lata kolejnej, trzeciej części wagnerowskiego cyklu gdańskiego romanisty, zatytułowanej La Belle Epoque (1893-1914). Lyoński wydawca muzyczny, jak zadeklarowała pani Hjördis Thébault, zainteresowany jest kontynuowaniem na dotychczasowych zasadach współpracy z Uniwersytetem Gdańskim, której pierwszy owoc, książka Mrozowickiego Richard Wagner et sa réception en France – Du ressentiment à l’enthousiasme (1883-1893), dobrze został przyjęty przez francuskich i belgijskich czytelników.
Vive le Cercle Richard Wagner-Lyon ! vive son Président dr Pascal Bouteldja ! vivent les membres du Cercle et, bien entendu, ses membres d’honneur !