Propozycje seminariów licencjackich 2025/2026

Autor
Data publikacji
2025-04-25

Seminarium licencjackie 2025/2026

Językoznawstwo i glottodydaktyka

dr Marta Bieszk

1. Nauczanie i metodyka nauki języka niemieckiego

  • Nauczanie języka niemieckiego w środowisku cyfrowym – aplikacje, gry, blended learning
  • CLIL (Content and Language Integrated Learning) w nauczaniu języka niemieckiego – skuteczność metody w kontekście edukacji na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
  • Metodyka nauczania języka niemieckiego a inteligencje wielorakie – jak dostosować metody do różnych stylów uczenia się?
  • Jak uczniowie uczą się treści przez język? Rola scaffolding, visual support, parafrazy
  • Jak opowiadać o zabytkach Gdańska na lekcji języka niemieckiego? Badanie potrzeb, oczekiwań uczniów, nauczycieli i jak skuteczne są aktualne materiały edukacyjne dostępne na rynku wydawniczym
  • Zjawiska popkultury w edukacji niemieckojęzycznej: wykorzystanie mediów, trendów i symboli kulturowych w nauczaniu języka niemieckiego
  • Rzetelność i trafność zadań w pracach klasowych z języka niemieckiego: badanie jakości oceniania w szkołach trójmiejskich
  • Nauka języka niemieckiego wśród seniorów: metody, wyzwania i korzyści z kształcenia osób starszych

 

2. Psycholingwistyka i neurobiologia w nauce języka

  • Jak działa mózg językowy? Lewa vs. prawa półkula, Broca i Wernicke
  • Neuroplastyczność, a nauka języka – szanse i wyzwania w kontekście uczenia się i nauczania j. niemieckiego
  • Jak pamiętamy słowa i struktury obcojęzyczne? Rola emocji, kontekstu i ruchu w zapamiętywaniu
  • Afektywne czynniki w przyswajaniu języka – lęk językowy, motywacja wewnętrzna, poczucie sprawstwa
  • Rola relacji uczeń-nauczyciel i uczeń-uczeń – społeczna natura języka

 

3. Język, kultura i społeczeństwo

  • Język inkluzywny i gendergerechte Sprache w życiu codziennym  i dydaktyce języka niemieckiego
  • Ewolucja słownictwa niemieckiego w kontekście cancel culture – Jak zmienia się użycie języka niemieckiego, szczególnie w odniesieniu do kwestii związanych z rasizmem, seksizmem, homofobią? Jakie słowa lub zwroty są eliminowane z edukacji niemieckiego?
  • Pragmatyczne aspekty komunikacji w przestrzeni publicznej: analiza użycia form grzecznościowych i wyrazów szacunku w niemieckim języku urzędowym
  • Zjawisko ironii w języku niemieckim: pragmatyczne aspekty i interpretacja w kontekście literackim i codziennej komunikacji

4. Pragmatyka i semantyka języka

  • NLP (Natural Language Processing) a język niemiecki – od morfologii po semantykę
  • Metafory pojęciowe (Lakoff & Johnson) w języku niemieckim – jak uczą i jak można je wykorzystywać
  • Kategoryzacja i konceptualizacja w języku – wpływ języka na sposób myślenia
  • Pragmatyka języka w analizie narracji kandydatów na studia germanistyczne: badanie użycia słownictwa w ankietach dotyczących oczekiwań, procesu nauczania i efektów edukacyjnych
  • Rola kontekstu w pragmatycznej interpretacji języka niemieckiego: analiza deiksis i presupozycji w różnych typach tekstów

 

5. Język w kontekście lokalnym i globalnym

  • Odmiany języka niemieckiego – zachowanie i zmiany w odmianach narodowych i dialektach w kontekście globalizacji i urbanizacji
  • Język narracji przewodników turystycznych w Gdańsku: od informacji do opowieści – analiza struktur językowych i komunikacyjnych
  • Czy niemiecki „myśli” inaczej niż polski? Analiza porównawcza idiomów, czasowników ruchu, orientacji przestrzennej

 

Inne propozycje, zgłoszone przez Studentki/Studentów także mile widziane!

 

Seminarium licencjackie 2025/2026

prof. dr hab. Sławomir Leśniak

Kulturoznawstwo (i literaturoznawstwo)

 

Seminarium daje studentowi(-ce) możliwość rozwinięcia indywidualnych zainteresowań np. z zakresu współczesnej problematyki społecznej w Niemczech, pedagogiki/edukacji (alternatywnej i systemowej), muzyki (w zależności od indywidualnego zainteresowania), religioznawstwa/filozofii, architektury i wzornictwa artystycznego (np. BAUHAUS), historii sztuki (np. niemiecki ekspresjonizm, czy A. Dürer i inne), historii najnowszej (np. rewolta studencka 68, relacje wschód-zachód).

Na seminarium można też realizować prace na styku różnych obszarów wiedzy (np. wartości pedagogiczne w bajkach, porównanie problemów społecznych w Polsce i w Niemczech, gospodarka a charakter narodowy na przykładzie VOLKSWAGENA, moda, fotografia, sztuka).  

            

Seminarium licencjackie 2025/26

Dr Dariusz Pakalski

literaturoznawstwo

Tematyka seminarium:            

Problem wychowania i rozwoju w literaturze niemieckiej.

 

W zakresie seminarium oprócz tematu głównego będą Państwo mogli pogłębiać swoje zainteresowania powiązane z literaturą i kulturą krajów niemieckiego obszaru językowego oraz szeroko rozumianą humanistyką.

Przykładowa tematyka prac:

  1. Motywy wychowania i edukacji w literaturze.
  2. Niemiecka powieść edukacyjna.
  3. Rozwój człowieka w społeczeństwie na przykładzie wybranych tekstów literackich.
  4. Koncepcje moralności w dziełach literackich.

 

Oprócz podanych zagadnień mile widziane będą Państwa propozycje tematów w każdym aspekcie powiązanym z literaturą lub kulturą.

 

                                                                                                                               Zapraszam!

 

Seminarium licencjackie 2025/2026 

dr Monika Szafrańska

Językoznawstwo z elementami translatoryki, socjolingwistyka,

analiza języka mówionego

 

- Zmiany językowe w pokoleniu Z / zmiany w komunikacji międzypokoleniowej (np. językowy obraz wartości pokolenia Z a X)

- Język inkluzywny w debacie publicznej (np. język neutralny płciowo etc. )

- Język a tożsamość (narodowa/kulturowa/społeczna/płciowa/grupowa)

- Język mediów społecznościowych

- Wpływ AI na komunikację oraz pracę filologa/tłumacza

- Język reklamy

- Język korporacyjny

- Pragmatyka językowa (analiza aktów mowy, uprzejmość językowa, strategie komunikacyjne jak formułowanie dyrektywnych aktów mowy, manipulacja, perswazja, demonstracja władzy itp.)

- Analiza języka mówionego (kultura przerywania w rozmowach/debatach – np. „Ja Panu nie przerywałem”,  język jako odzwierciedlenie asymetrii/hierarchii – np. „Jarku, siadaj, uspokój się. / Nie jestem z tobą po imieniu, łobuzie”, Face-Management itp.)

- Komunikacja międzykulturowa i różna style komunikacyjne (np. możliwe nieporozumienia)

- Językowy obraz świata (np. kobiety, uchodźcy, demokracji, wolności, ciała etc. w mediach/debatach publicznych)

- Frazeologia / frazeologia kontrastywna (np. innowacje frazeologiczne w reklamie)

* Jestem zawsze otwarta na inne ciekawe propozycje😊 Zapraszam do rozmowy.

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: piątek, 25 Kwiecień, 2025 - 13:56; osoba wprowadzająca: Monika Szafrańska Ostatnia zmiana: piątek, 25 Kwiecień, 2025 - 14:05; osoba wprowadzająca: Monika Szafrańska